Ergonoomilised lahendused Sinu keha hüvanguks

Ühes eelmistest postitustest rääkisin ohuteguritest, mis meid praeguses töökeskkonnas kõige sagedamini ümbritsevad ning miks inimene ise on enda kõige tähtsam vara. Sel korral räägin täpsemalt vahenditest ja meetoditest, mida tasub kasutada just selleks, et sundasendis töötamine võimalikult vähe inimese organismi koormaks.

Põhirõhk on siinkohal jätkuvalt töötaja füüsilisel heaolul. Olgu inimese tööasendiks istumine, seismine või hõlmab töö lihtsalt stampliigutusi – meie ülesanne on muuta oma päevane liikumine võimalikult mitmekesiseks. Teisisõnu, tasub kasutada erinevaid meetodeid, et töökeskkond oleks ergonoomiline.

Palju annab ära teha ilma spetsiifiliste vahenditeta. Seadke kolleegidega paika kollektiivsed liikumispausid, näiteks veepudeli täitmiseks või värske õhu hingamiseks. Selle asemel, et kolleegilt küsida küsimus interneti vahendusel, mine kõnni tema laua juurde ja küsi küsimus otse. Lisaks vali trepist minek lifti astumise asemel ning vaheta sagedasti asendit, kui sul töö seda vähegi võimaldab. See ei pea üldse olema kardinaalne muutus, piisab ka kergest asendi kohendamisest, et teised lihased tööle hakkaksid. Kui muud moodi ei saa, siis liigutamise innustamiseks on loodud erinevaid telefoni app’e ja käe ümber kantavaid aktiivsusmonitore, mis tuletavad pikalt istumise korral meelde, millal on aeg uuesti paar sammu teha!

Selle asemel, et kolleegilt küsida küsimus interneti vahendusel, mine kõnni tema laua juurde ja küsi küsimus otse.

Põnevat vaatamist pakub ka Terevisioon, kus käidi septembri alguses tutvustamas võimlemisharjutusi kontorilaua taga tegemiseks. Leia need mõned minutid ja pane nipid kõrva taha!

Kuigi palju saab niisama ise enda füüsise jaoks ära teha, ei tasu unustada ka ergonoomilist kontorimööblit ja -tarbeid. Istumiseks saab valida mitmete erinevate pea- ja käetugedega toolide vahel ning mõnele meeldib hoopis täispuhutud võimlemispalli peal laua taga istuda. Erineva tööasendi soodustamiseks on välja töötatud elektriliselt reguleeritavad lauad, millega saad valida, kas soovid päeva jooksul teha tööd istudes, seistes või miks mitte vahepealsel kõrgusel. Lisanditena on võimalik soetada ergonoomilisi arvutihiiri, jalatugesid ja randmetoega hiirematte.

 

Töövahendid

 

Need kõik vahendid võivad tunduda väga põnevatena ning võib tunduda, et nende ostmisega ongi kõik mured lahendatud, kuid see ei ole kahjuks nii lihtne. Pean vajalikuks rõhutada, et ergonoomilise kontorimööbli soetamisel tuleb kindlasti panustada aega mööbli integreerimisele töökeskkonda. Läbiviidud uuringud näitavad, et ükski vahend ei too pikaajalist kasu, kui inimesi ei õpetata neid korralikult kasutama (Chim, 2014). Töötaja peab mõistma, miks on need tema tervisele head ja kuidas neid on mõistlik kasutada. Lisaks on leitud, et ergonoomika alased koolitused tõstavad nii töötaja teadlikkust, tulemuslikkust kui ka vähendavad töös tehtavate vigade arvu (Robertson, Ciriello & Garabet, 2013).

Läbiviidud uuringud näitavad, et ükski vahend ei too pikaajalist kasu, kui inimesi ei õpetata neid korralikult kasutama.

Lõpetuseks veel üks vahva idee! Miks mitte soetada kontorisse üks massaažitool? Tean omast kogemusest öelda, et juba vaid 5-minutiline vaimne ja füüsiline puhkus aitab kl 15-16 paiku tekkival rammestusel kaduda ning tööpäeva produktiivselt lõpuni viia. Pikemal kasutamisel on samuti võimalus saada leevendust erinevatele lihaspingetele. 

Üks on kindel – milliseid võtteid ettevõttes ka ei rakendata, ergonoomilisse töökeskkonda investeerimine tasub end ära! Parem füüsiline tervis tähendab vähem stressi ja haiguspäevi, mis omakorda tähendab produktiivsuse tõusu ja raha säästmist. Mida sinu ettevõte teeb selleks, et sinu füüsilist võimekust säilitada?

Laane Reti Västrik

Laane Reti on cum laude lõpetanud organisatsioonipsühholoogia magistriõpingud Tallinna Tehnikaülikoolis ning töötab TransferWise'is personalispetsialistina.


Chim, J. M. Y. (2014). The FITS Model Office Ergonomics Program: A Model for Best Practice. Work, 48(4), 495-501.

Robertson, M. M., Ciriello, V. M., Garabet, A. M. (2013). Office Ergonomics Training and a Sit-stand Workstation: Effects on Musculoskeletal and Visual Symptoms and Performance of Office Workers. Applied Ergonomics, 44(1), 73-85.

 

Lisa kommentaar