ESF koolitus: Tervistedendav flow ja kuidas seda tööle tuua

ESF programm “Tervislikke valikuid toetavad meetmed” hõlmab endas seminare ettevõtete juhtidele ning töötajatele.  Kirjutame SportID blogis kahest loengust, mida sai kuulda terviseedendusest kõneleval seminaril; esimesena räägime positiivsest psühholoogiast ja flow‘st, millest kõneles koolitusel Eve Reincke.

Mihály Csíkszentmihályi on Ungari päritolu USA psühholoogiaprofessor, kes tahtis teada, mida tunnevad oma ala tõelised tipud: parimad ärihaid, edukaimad disainerid, parimad kooliõpetajad. Ta leidis, et inimesed on kõige õnnelikumad ja tervislikumad siis, kui nad on kulgemisseisundis ehk flow‘s. Mis see on ja kuidas leida seda tunnet tekitav tegevus?

Kulgemine on sisemise motiveerituse  seisund, kus inimene on oma tegemistest nii vaimustunud, et tegutseb automaatselt ja spontaanselt. Sõltumata kultuurist tunnevad kõik inimesed mõnikord seda tunnet, mil tegevuseväline tundub ebaoluline. Flow võib peale tulla nii raamatut lugedes, sportides või uuele ideele tulles ja tundnud oleme tõenäoliselt seda kõik.

Kahtlemata oleks tore, kui oleksime seesuguse superloova ja hea tunde keskel nii palju, kui võimalik. Ent flow’d saab pakkuda ainult tegevus, mis on ka ise tore, mitte vaid ei tekita häid emotsioone.

Parim uudis on see, et flow’d on saad sa tekitada iseendale, ent selles saad sa aidata ka teisi, näiteks oma kolleege, ning kõige kergem on seda teha läbi terviseedenduse.

Voogamisele saab läheneda üsna abstraktselt, ent oma lähenemisviis on olemas ka neile, kes konkreetsust armastavad. Tahad näiteks kontoris midagi tervislikuma toitumise osas ära teha, ent ei tea, kas peaksid muretsema igal nädalal puuviljavarud, et igaüks endale smuutit saaks teha, või laskma ära viia kontoriköögi mikrolaineahju, et töötajad enda lõunat ebatervislike lainetega ei rikuks.

Selleks, et flow tekiks, on vaja nelja aspekti: kontrolli tajumist, kohest tagasisidet, selget eesmärki ja oskuste-raskuste tasakaalu.

Kui võtame näiteks smuutipäevad töökohal, saame neid nelja väärtust mõõta järgnevalt:

Kui palju mul smuutijoomise osalemise üle kontrolli on? Kui igapäevane smuuti on vabatahtlik ja, on mul olukorra üle kontroll ja võimalus kas kaasa lüüa või ära öelda. Kui aga osalevad kõik peale minu ja puudumisele vaadatakse kehvasi, kaob kontroll minu käest ära. Mida suurem kontroll, seda parem flow.

Millist ja kui kiiret tagasisidet ma smuutit juues saan? Kui mu janu saab leevendust ja smuuti maitseb hästi, on see tagasiside positiivne. Kui mul on kõht juba täis ja puuviljad ka ei maitse, on see negatiivne. Kui tagasiside on positiivne ja kiire, siis saab tekkida ka flow.

Millise eesmärgi saan endale smuutijoomistega seada? Tegemist on ehk ühe lihtsamini täidetava flow-kriteeriumiga, sest eesmärgi saame endale seada kõiges ja kõikjal. Tähtis on, et meil oleks toimuvast smuutipäevast maksimaalselt infot – mis puuvilju saame kasutada, kas saame seda teha iga päev, kas kogused on igale töötajale kindlaks määratud. Nii saame seada ka võimalikult selge eesmärgi. Kui ürituse plaan on ebamäärane ja muutlik, on ka seda raskem teha. Selgem eesmärk = parem flow!

Kui tasakaalus on smuutipäeva raskus minu oskustega? Kui töökoht pakub vaid kõige tavalisemaid puuvilju, ent sina oled juba aastaid valmistanud põnevaid arbuusi-guaavasmuutisid, tunned end ilmselt algatuse osas ülekvalifitseerituna. Kui kõik teavad aga proteiinismuuti retsepti ja koguseid peast, sinule oleks see aga esimene smuuti, tunned sa end kõrvalejäetu ja kobana. Kui sinu oskused vastavad toimuva tasemele, on ka flow paigas.

Seega on smuutijoomine mikrolaineahju kaotamisest parem idee, sest selle joomisest saab kohe positiivse emotsiooni, ent seda ei pea tegema, kui ei taha. Mikrolaineahju ära viimist aga kontrollida ei saa ja edaspidi ongi kõik sunnitud selleta toitu soojendama, lisaks ei anna muul moel tehtud toidu maitseerinevus kõigi jaoks kohe tunda.

Otsustad, et hakkad iga päev kontori puuviljavarusid täiendama – töötajate flow tõuseb lakke. Flow’d saad nii tekitada ka kõigis teistes nende parameetrite järgi mõõdetavates tegevustes. Head voogamist!

Lisa kommentaar