Kuidas on lugu Sinu vaimse vormiga?

Vahest on aeg, et ettevõtted aitaksid oma töötajatel tuua välja nende parima vormi, suunates neid õppima oma sisemaailma juhtimist, küsib arst ja wellnessorbit.com looja Helena Lass.

Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) definitsiooni alusel on tervis täielik heaolu seisund, nii füüsiliselt kui ka vaimselt. Tervis on enamat kui haiguste puudumine. Seni lähenetakse vaimsele tervisele aga häirete ehk haiguste kaudu. Sageli öeldakse, et sa oled terve siis, kui sul pole läbipõlemist, ärevushäiret, depressiooni, mõnda psühhootilise häire alaliiki või muid psüühilise distressi seisundeid. Aga mis siis on vaimne vorm?

Vaimne tervis

Füüsilise tervise puhul on ennetamine aina olulisem. Soovitus toituda tervislikult või liikuda piisavalt ei ole ainult selleks, et haigusi ja häireid ära hoida. Selline tervist edendav suund keskendub elukvaliteedi ja heaolu tõusule, kus haiguste sageduse langus on vaadeldav kui positiivne kõrvaltoime.

Soovitus toituda tervislikult või liikuda piisavalt ei ole ainult selleks, et haigusi ja häireid ära hoida.

Samasugust vaadet on vaja vaimse vormi osas. Vaimse vormi hoidmise vahendid kattuvad osaliselt füüsilise vormi saavutamise vahenditega, mõjutades otseselt aju tööd: nt tervislik toitumine, piisav liikumine ja korralik unerežiim. Lisaks on vaimse vormi puhul määrava tähtsusega just vaimsete e. sisemaailma funktsioonide tundma õppimine ja nende oskuslik suunamine.

Kuna vaimsed funktsioonid annavad pidevalt sisendit ajurakkude aktiveerumiseks, kujundab iga inimene nende kaudu ise oma aju tööd ning muudab isegi aju struktuuri. Oma vaimsete funktsioonide suunamiseks vajalike intra-personaalsete oskuste puudumine on üks vaimse tervise häirete kujunemise peamisi faktoreid. Nende oskuste olemasolul aga suudab inimene avada oma potentsiaale ja olla edukas: hästi keskenduda, olla tähelepanelik ja isemotiveeruv, taibata sagedamini, olla loominguline, avatud muutustele, mõelda kui vaja ja olla vait kui vaja, tunda end emotsionaalselt kõigutamatuna jne. See on vaimse vormi pärusmaa.

Olukorras kus meile vaimse vormi hoidmiseks igapäevaselt vajalikke oskusi koolides ei õpetatud, tuleb see inimestel endale ise selgeks teha. Loomulikult määrab vaimne vorm otseselt iga inimese töö efektiivsuse ja seetõttu on tööandjal võita oma personali koolitamisest sama palju, kui inimesel endal isiklikult. Uuri oma vaimse vormi tugevust

Loomulikult määrab vaimne vorm otseselt iga inimese töö efektiivsuse ja seetõttu on tööandjal võita oma personali koolitamisest sama palju, kui inimesel endal isiklikult.

Vaatle kas su vaimne vorm on jätkusuutlik ka nt 10 või 15 aasta pärast? Küsi endalt:

    • Kui palju ja kui hästi sa magad?
    • Kui head on sinu tähelepanu- ja keskendumisvõime? Kas su tähelepanu püsib valitud tööülesandel nii kaua kui soovid?
    • Milline on sinu emotsionaalne seisund – kui palju juhivad negatiivsed emotsioonid su elu ja valikuid (sh tööl)? Kas sul on oskuseid nende aktiveerumist pro-aktiivselt mõjutada?
    • Kui sihipärased on su mõtted – kui palju ja sageli kanduvad need käsilolevast ülesandest või eesmärgist kõrvale?
    • Millised on sinu sisemaailma juhtimise ehk intra-personaalsed oskused? Millal sa viimati midagi oma sisemaailma juhtimiseks juurde õppisid? Kui hästi eristad sa nt mõtteid tunnetest? Kas sa tead kuidas esile kutsuda taipamisi? Kas tead kuidas leida seesmine motivatsioon?

Inimese vaimse vormi alaste oskuste hankimine on siiani olnud inimeste endi ülesanne. Kiire elutempo juures ei taipa me sageli, et õigete oskuste abil saaks me tulekahjusid ja tervisehädasid vältida.

Vahest on aeg, et ettevõtted aitaksid oma töötajatel tuua välja nende parimad potentsiaalid, suunates neid omandama intra-personaalseid oskusi? Just sealt leiab lahenduse kaua otsitud küsimusele: kuidas taastada initsiatiiv, kaasatus ja sära silmades kui teed oma tööd.

Algselt avaldatud 07.10.2017 “Äripäevas”

Helena Lass

Dr Helena Lass on teadlikkuse õpetaja, ettevõtja ja arst. Ta on töötanud 10 aastat psühhiaatria valdkonnas ja pühendanud viimased 5 aastat oma tööst vaimse vormi hoidmiseks vajalike oskuste levitamisele.

Lisa kommentaar