TET seminar: 10 üllatavat nippi tervisliku töökoha loomiseks

Tervist edendavate töökohtade seminar on üritus, mis tutvustab kaasaegseid tervisesõbralikke töökoha parandamiseks mõeldud viise. Seminarid toimuvad TET võrgustiku liikmetele ning sellekuise seminari teemaks oli tervislik töökoht. Kirjutame SportID blogis kahest loengust, mida seminaril kuulda sai; teisena räägime praktilistest töökoha tervislikumaks muutmise lahendustest, millest rääkis seminaril Krista Pärnapuu. 

Keskmine tööpäev kestab üheksast viieni ehk kaheksa tundi – kiirete arvutustega saame tulemuseks, et umbes kolmandiku oma täiskasvanuelust veedame ainult tööl olles. See tähendab, et pea igas päevas on sul kindel arv tunde, mille veedad kindlas kohas, kindlas keskkonnas – miks mitte seda raudkindlat graafikut oma tervise kasuks tööle panna?

Siin on sulle 10 nippi, kuidas tööajast oma tervise kasuks maksimum võtta. Mõni nipp on kindlasti sulle juba tuttav, aga suurem osa loodetavasti veel täiesti uued. On ideid, mida saad kasutada koos kaastöötajatega ja on ideid, mida tasub poetada oma ülemuse lauale. Ning loomulikult ei puudu ka nipid, mille abil saad ise oma tervist kontrollida!

SULLE ENDALE

Lõunapausil tee 1 km pikkune jalutuskäik – on õnn, kui saad lõunapausil majast väljas käia, sest nii on sul võimalus liikuda! Kaastöötajatega sööginurgas jutustamise asemel einesta järgmisel lõunapausil ajasäästlikumalt ning kasuta aega kiireks jalutuskäiguks.

o-OFFICE-WORKOUT-facebook

Prügikasti liigutamine teise kontori otsa – kui sinu laua all asub prügikast ja sa pead seda tööga seonduvalt üsna tihedalt kasutama, võta korv näppu ja vii ta teise kontori otsa. Nii pead iga kord, kui soovid midagi ära visata, paar kiiremat sammu tegema ja päeva kilometraaž muutub kohe hulga pikemaks.

Autovaba päev ja liftivaba päev – kui suudad end ise distsiplineerida, jäta ühel päeval auto koju ja liigu tööle jalgsi, ratta või ühistranspordi abiga. Ukselt-uksele on ka bussidega üsna raske saada, seega liigud rohkem ja jõuad tööle värske peaga. Tööl olles kasuta aga lifti asemel treppi – mis siis, et liftiga saab kiiremini – sinu tervis ei taha kohe kindlasti täiskäigul halvemuse poole liikuda. Kui arvad aga, et kaastöötajatega koos on asi kergem, võtke lifti – või autovaba nädal ette üheskoos.

SULLE JA SINU KAASTÖÖTAJATELE

Ühised spordipäevad (kepikõnd, suusatamine, ratsasport, matkamine, veekeskuse külastus) – kui teie töökohas veel ühiseid spordiüritusi pole, võtke initsiatiiv neid ise korraldada! Koguge kamp kokku ja sõitke pärast tööd näiteks orienteerumispäevakule, ujulasse, suusabaasi või uisutama. Regulaarsuse tekitamiseks leppige kokku, et igal nädalal on üks päev spordipäev, kus ühist liikumist harrastatakse. Seltsis segasem!

Tervisliku toitumise nädalad  (juurviljanädal, õunanädal, sügise sünnipäev, seenepäevad, Eesti toidu nädal) – iga nädala alguses lepi kõrval – ja ülelaua naabritega kokku, mis toiduaine saab olema järgmise nädala teemaks.

cholesterol

Vahetage omavahel retsepte, koguge tooraineid ja järgmisel nädalal tehke iga lõuna tööle kaasa isemoodi retsepti järgi, ent samast toorainest. Kui see tundub liialt keeruline, leppige näiteks kokku, et võtate iga päev vahepalaks tööle kaasa kolm õuna (ja sööte need siis ka ära!).

Teema-aastad (kolesterool, gluteen, paleo) – suures kollektiivis on kergem läbi viia ka erinevaid teema-aastaid. Seminaril rääkinud kollektiivi juht kirjeldas enda töökoha viimast kolme aastat, kus iga uue tööaasta alguses prooviti uut lähenemist toidule. Esimesel korral prooviti langetada kolesteroolitaset, teisel piirata gluteeni tarbimist ja kolmandal katsetada paleo-toitumist. Tulemused? Üks töötajatest võttis kolesteroolivabal aastal alla 10 kilo, gluteenivabal aastal avastasid paljud enda jaoks tatrajahu ja sepikud ning paleo-toitumist tehes leiti toidumaailmas üles sellised pärlid, nagu hummus ja quacamole, mida tööl nüüd palavalt armastatakse.

SINU ÜLEMUSELE

Likvideerida suitsuruum või muuta suitsetamine võimalikult ebamugavaks – töökohas, kus suitsuruumi pole, tehakse suitsu oluliselt vähem, sest see pole lihtsalt mugav. Ja kui sa juba tööl ei suitseta, miks peaksid seda tegema kodus? Seminaril näiteks toodud töökohal jättis üks meestöötajatest pärast suitsuruumi kaotamist selle halva kombe sootuks maha.

Saku Lätte vesi kohvi asemel – iga inimene peaks päevas ära jooma keskmiselt 2 liitrit vett. Kohvi on hea ärataja tööpäeva esimeses pooles, ent pärastlõunal tasuks see asendada veega. Kui töökohas on hea kraanivesi, saab seda punkti täita ka ülemuse abita, ent veeautomaat võiks heaks abimeheks olla seal, kus kraanivett tarbida ei saa.

officeexercises

Igapäevased võimlemised ja plakatid võimlemisharjutustega– näiteks toodud töökohas kõlas igal tööpäeval kell 11.15 kellahelin ja kõik töötajad kogunesid 15-minutilisele võimlemispausile koosolekute ruumi. Kui arvad, et 15 minutit tööpäevast selleks näpata ei annaks, tee ülemusele ettepanek riputada töökoha seintele plakatid erinevate treeningharjutuste juhistega ning tee aeg-ajalt viieminutilisi pause nende proovimiseks.

Tasuta vaktsineerimine hooajalise gripi, puukentsenfaliidi  ja hepatiidi vastu – kui suur osa meie tervisest on meie endi kätes, siis puuki ja grippi ei oska me tihti ette näha. Kui töökoht pakub aga nende vastu tasuta vaktsineerimist, siis on see heaks meeldetuletuseks algavast suve- või talvehooajast ja sellega kaasas käivatest tervisemuredest ning vaktsineerimine püsib meeles.

Kuidas enda aga kõige selle tegemiseks motiveerituna hoida? Loengupidaja Krista Pärnapuu ütles, et erinevate uute asjade proovimine on “huvitav, arendav ja meeltmööda, ega me seda muidu ei teeks”. Vaja on vaid toetavat juhtkonda, ideedega kaasa tulevaid kaastöötajaid ja sind ennast, kes kõigeks selleks motivatsiooni suudaks leida!

Lisa kommentaar